از پوسته بزرگ آموزش آنلاین دیجی اکادمی رونمایی شد ...

مفهوم وایت پیپر (White paper) در ارز های دیجیتال

 White paper چیست و چگونه آن را مطالعه کنیم؟

اگر در صنعت ارزهای دیجیتال فعال هستید، احتمالاً با عبارت وایت پیپر و شهرت آن آشنا هستید. وایت پیپر یا همان برگه سفید در واقع در قالب PDF است که حاوی گزارش های مهمی از ایجاد ارز دیجیتال تا برنامه های آینده است. در این مقاله به مهم ترین نکات وایت پیپر می پردازیم.

 

نکته : لازم به ذکر است بدانید در صورتی که بخواهید به صورت کامل درباره وایت پیپر بدانید می توانید در دوره ارز دیجیتال به صورت رایگان شرکت کنید تا مباحث وایت پیپر را با بیان شیوای دکتر استقامت آموزش ببنید

 

امروزه اصطلاح کاغذ سفید در حوزه مالی دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دنیای مالی دیجیتال محدود نمی شود. کاغذ سفید یک گزارش جامع است که به طور کامل عملکرد یک برنامه یا پروژه را مورد بحث قرار می دهد و مشکلاتی را که حل می کند شناسایی می کند. به عبارت دیگر، یک Business Plan است که ماهیت پروژه را ارزیابی می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا از وایت پیپر و اهمیت آن در حوزه ارز دیجیتال، دلیل ایجاد آن، دسته بندی های مختلف، نحوه طراحی استانداردهای نوشتاری، افزایش محبوبیت و … مطلع شوید.

مفهوم وایت پیپر (White paper) در ارز های دیجیتال

وایت پیپر در حوزه ارز دیجیتال چیست؟

کاغذ سفید در زمینه ارزهای دیجیتال سندی (معمولاً یک فایلPDF) که شرح مفصلی از یک پروژه غیرمتمرکز (شبکه مبتنی بر ارز دیجیتال یا بلاک چین) ارائه می دهد. در واقع، کاغذ سفید یک معرفی نامه از پروژه است که مشکلی را که یک پروژه قرار است حل کند به خواننده توضیح می دهد. وایت پیپر می تواند در هر زمینه ای وجود داشته باشد و به دنیای ارز دیجیتال محدود نمی شود.

وقتی با ارزهای دیجیتال جدید سروکار داریم، مخصوصاً اگر پروژه در مرحله اولیه سکه یا ICO باشد اولین مرحله در تجزیه و تحلیل آن، خواندن کاغذ سفید است.

هدف از نگارش این مقاله در زمینه ارزهای دیجیتال ارائه برنامه ریزی دقیق برای آینده این ارزها و هدف آنهاست. توضیحات جامعی از خود محصول و فناوری پشت آن، مشکلی که محصول قرار است حل کند، اطلاعاتی در مورد هویت دیجیتالی آن، و اطلاعاتی در مورد تیم توسعه و نقشه راه آن برای پروژه، از نمونه مواردی می باشند که در وایت پیپر می توان به آن اشاره کرد.

محبوب ترین کاغذ سفید در دنیای ارزهای دیجیتال، گزارش راه اندازی بیت کوین است. این کاغذ سفید با عنوان “بیت کوین: یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا” در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین منتشر شد و تولد اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان را نشان داد.

مطالعه کاغذهای سفید پروژه (قبل از سرمایه گذاری در آنها) به سه دلیل مهم است. دلیل اول این است که به شما امکان می دهد پروژه را درک کرده و با آن آشنا شوید. دلیل دوم این است که با خواندن وایت پیپر می توانید متوجه شوید که پروژه در صدد حل چه مشکلی است و ببینید آیا پروژه قادر به حل آن مشکل است یا خیر. در نهایت خواندن وایت پیپر به شما این امکان را می دهد که اعتبار توکن پروژه را ارزیابی کنید و به شما این امکان را می دهد که در مورد اینکه آیا می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید یا سرمایه گذاری نکنید تصمیم آزادتری بگیرید.

نباید فراموش کنیم که کاغذهای سفید توسط تیم پروژه نوشته شده است، بنابراین تا زمانی که تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل دقیق انجام نشود، نمی توان مستقیماً یک نقطه منفی در کاغذ سفید پیدا کرد. بدیهی است که تیم توسعه پروژه در گزارش های خود تنها به تعریف و تمجید از پروژه می پردازند، اما با بررسی عمیق تر می توان به نقاط ضعف پروژه پی برد.

در ادامه نحوه خواندن وایت پیپر را به اختصار شرح می دهیم. با کمک این سند، شما یک سلاح قوی برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال یا ICO بعدی خود خواهید داشت.

 

مفهوم وایت پیپر (White paper) در ارز های دیجیتال

 

وایت پیپر چه قسمتی را پوشش می دهد؟

یک کاغذ سفید استاندارد و کامل شامل بخش های زیر است:

چکیده

بخش خلاصه اجرایی یک نمای کلی مختصر اما کلی از پروژه و بخش های آینده ارائه می دهد. در واقع، نقش خلاصه تشویق به مطالعه بیشتر و برانگیختن کنجکاوی در مورد جزئیات پروژه است.

مقدمه

قسمت مقدمه معمولاً شامل مطالب اولیه مانند ماهیت بلاک چین و ارزهای دیجیتال و مزایای آن است و بازاری که این ارز دیجیتال وارد خواهد شد نیز در این قسمت معرفی خواهد شد.

تعریف مشکل

این بخش اطلاعات دقیقی در مورد بازار هدف پروژه در اختیار کاربران قرار می دهد و چالش های موجود در این بخش (صنعت ارز دیجیتال) را بررسی می کند. این مسائل می تواند فنی یا مرتبط با ماهیت مدیریت کسب و کار در این بخش باشد. راه حل های فعلی در حال بررسی برای رسیدگی به این مسائل در این بخش خلاصه شده است و تیم توسعه توضیح می دهد که چرا راه حل های موجود ناکافی هستند.

توضیحات محصول

در این قسمت می توانید توضیحات محصول نصب شده (از طرف توسعه دهنده یا توسعه دهندگان) را مطالعه کنید و متوجه شوید که این پلتفرم، محصول یا خدمات چه کاری انجام می دهد، چگونه کار می کند و چگونه مشکلات ذکر شده را حل می کند.

اطلاعات فنی

در این بخش از گزارش، اطلاعات فنی مربوط به پروژه بلاک چین را خواهید یافت. مواردی مانند توضیح دقیق و فنی روش توسعه محصول، مشخصات فنی آن و روش توسعه و عرضه سکه یا توکن دیجیتال از مواردی است که در این قسمت از سند با آن مواجه خواهید شد.

مفهوم وایت پیپر (White paper) در ارز های دیجیتال

توکن

این بخش به طور کامل به کوین یا توکن دیجیتال پروژه اختصاص دارد. با مطالعه این بخش خواهید دید که این کوین یا توکن های دیجیتال جدید قرار است چه کاری انجام دهند، سیستم پیشنهادی برای صدور آنها چیست و وجود آنها چه سودی برای کاربران این پروژه و در سطح بالاتر ارز دیجیتال خواهد داشت.

جزئیات مربوط به عرضه عمومی

اگر این کاغذ سفید برای فروش یک توکن خاص نوشته شود، اطلاعات مربوط به عرضه عمومی آن نیز درج خواهد شد. نکاتی مانند زمان عرضه و تحویل بخش‌های مختلف محصول، طرح‌های تشویقی، مشخصات افراد واجد شرایط ( و غیرمجاز) برای سرمایه‌گذاری در محصول، نحوه استفاده از سرمایه و زمان‌بندی پروژه از جمله مواردی است که در این بخش به آن دسترسی خواهید داشت

معرفی تیم توسعه دهنده

در نهایت، معمولاً اطلاعاتی در مورد بنیانگذاران و توسعه دهندگان ارشد وجود دارد. یک تیم قوی و با تجربه یکی از مهمترین ارکان موفقیت در هر پروژه مالی است. به همین دلیل، این بخش از وایت پیپر بسیار مهم است ( و توصیه می کنیم آن را بخوانید). در این بخش می توانید سوابق حرفه ای هر یک از اعضای پروژه را بیابید و نقش آن ها را در پروژه جاری بیاموزید.

جمع بندی

یک کاغذ سفید خوب با یک نتیجه گیری به پایان می رسد. در قسمت پایانی خلاصه ای از نکات اصلی پروژه بیان می گردد و در صورتی که عرضه عمومی توکن در شرف وقوع باشد، این موضوع در همین قسمت یادآوری می شود تا علاقه مندان فرصت مشارکت را از دست ندهند.تمامی مباحثه گفته شده در این مقاله توسط دکتر استقامت در قالب دوره ارز دیجیتال در تبریز به صورت رایگان برای شما گنجانده شده است تا شما عزیزان بتوانید به راحتی در این دوره شرکت کنید و سپس وارد معامله در بازار ارز دیجیتال شوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *